Statut
STATUT TOWARZYSTWA MIŁOŚNIKÓW TWIERDZY BOYEN
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego statutu nosi nazwę „Towarzystwo Miłośników Twierdzy Boyen” i zwane jest w dalszych postanowieniach statutu „Stowarzyszeniem”.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar całej Polski, a w szczególności obszar Twierdzy zwanej „Twierdza Boyen” w Giżycku, a siedziba jego władz naczelnych jest miasto Giżycko.
§ 3
(skreślony)
§ 4
Stowarzyszenie może posiadać odznakę organizacyjną oraz pieczęć według wzoru zatwierdzonego przez Zarząd Stowarzyszenia.
Rozdział II
CELE I ŚRODKI DZIAŁALNOŚCI
§ 5
Celem Stowarzyszenia jest promocja Twierdzy Boyen, wspieranie wszelkich inicjatyw gospodarczych, ekologicznych, społeczno-kulturalnych, turystyczno-krajoznawczych oraz podejmowanie wszechstronnych działań konserwatorsko-ochronnych obiektu, a także wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, postaw patriotycznych i proobronnych.
§ 6
Do działań Stowarzyszenia należy:
- Prowadzenie wszechstronnych prac konserwatorsko - renowacyjnych na terenie Twierdzy Boyen.
- Wspieranie inicjatyw związanych z zagospodarowaniem Twierdzy Boyen.
- Podejmowanie działań na rzecz wytwarzania, gromadzenia i przechowywania dokumentacji związanej z Twierdzą Boyen.
- Inspirowanie i organizowanie badań oraz upowszechnianie wyników badań.
- Organizowanie konferencji, odczytów i zjazdów dotyczących historii Twierdzy Boyen.
- Współdziałanie z pokrewnymi stowarzyszeniami i instytucjami naukowymi w kraju i za granicą.
§ 7
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele i zadania poprzez:
- Prowadzenie działalności informacyjno - promocyjnej,
- Prowadzenie działalności wydawniczej oraz kolportaż publikacji związanych z Twierdzą Boyen,
- Współdziałanie z organami administracji państwowej i samorządowej i wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie zagospodarowania Twierdzy Boyen,
- Popieranie i prowadzenie badań naukowych w zakresie ekologii i ochrony środowiska na terenie Twierdzy Boyen,
- Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:
- schronisk młodzieżowych
- działalności muzeów
- ochrony zabytków
- pozostałej działalności turystycznej
- wydawania książek, broszur, map i folderów
Rozdział III
CZŁONKOWIE ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać każdy pełnoletni obywatel pragnący współdziałać na rzecz urzeczywistnienia celów Stowarzyszenia,z zastrzeżeniem pkt. 2
- Członkiem zwyczajnym może zostać każdy, kto złoży pisemną deklarację członkostwa popartą przez dwóch członków Stowarzyszenia oraz opłaci roczną składkę członkowską i zostanie przyjęty przez Zarząd.
§ 10
(skreślony)
§ 11
Członkiem wspierającym może być osoba prawna, która popiera działalność Stowarzyszenia i deklaruje opłacać składki członkowskie w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie, bądź osoba fizyczna udzielająca pomocy finansowej i materialnej Stowarzyszeniu.
§ 12
Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna zasłużona dla rozwoju i odnowy Twierdzy Boyen.
§ 13
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia,
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,
- noszenia odznaki Stowarzyszenia.
2. Członek wspierający ma prawo:
- brać udział z głosem doradczym w pracach Stowarzyszenia,
- zgłaszać wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia,
- uzyskiwać informacje o wydatkowaniu funduszy.
3. Członek honorowy ma prawo:
- uczestniczyć w pracach Stowarzyszenia,
- brać udział z głosem doradczym w Walnych Zgromadzeniach,
- zgłaszać wnioski dotyczące funkcjonowania Stowarzyszenia.
§ 14
Członek zwyczajny jest zobowiązany:
- przestrzegać postanowień statutu, regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- aktywnie uczestniczyć w realizacji zadań statutowo-programowych Stowarzyszenia,
- regularnie opłacać składkę członkowską,
- reprezentować godnie Stowarzyszenie oraz dbać o jego autorytet.
§ 15
Wygaśnięcie członkostwa następuje w przypadku:
- dobrowolnego wystąpienia
- postępowania niezgodnego z celami Stowarzyszenia,
- skreślenia z listy członków na mocy uchwały Zarządu, wskutek zalegania w opłacaniu składek za okres dłuższy niż 12 miesięcy lub nieprzestrzeganie postanowień niniejszego statutu,
- śmierci członka.
§ 16
Osobom skreślonym z listy członków przysługuje odwołanie za pośrednictwem zarządu do najbliższego Walnego Zgromadzenia.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 17
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Organami władzy Stowarzyszenia są:
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
3. Wybór organów władzy Stowarzyszenia odbywa się w głosowaniu tajnym. Wyboru dokonuje się spośród kandydatów - członków zwyczajnych Stowarzyszenia, którzy wyrazili osobiście, zgodę na kandydowanie.
4. Kadencja organów władzy Stowarzyszenia trwa 4 lata.
5. Uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
6. Członkowie Stowarzyszenia mogą pełnić funkcję tylko w jednym organie władz
7. Nie można łączyć pracy w organach władzy Stowarzyszenia z uzyskiwaniem przychodów z tytułu umowy o pracę w Stowarzyszeniu oraz prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o majątek Stowarzyszenia.
8. Członkostwo w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej ustaje wskutek:
- upływu kadencji,
- wygaśnięcia członkostwa w Stowarzyszeniu,
- osobistego zrzeczenia się z udziału w organach władzy,
- odwołania przez Walne Zgromadzenie.
Zwolnione stanowisko w organach władzy Stowarzyszenia uzupełnia się osobami, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.
§ 18
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- ustalanie głównych kierunków działania na okres kadencji,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminu pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie planów działania, planów finansowych i sprawozdań Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie corocznego absolutorium zarządowi. Nie udzielenie zarządowi absolutorium skutkuje odwołaniem Zarządu,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków i władze Stowarzyszenia,
- dokonywanie zmian w Statucie,
- powoływanie komisji statutowej składającej się z pięciu członków Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- nadawanie godności członka honorowego,
- ustalanie wysokości składki członkowskiej,
- podejmowanie uchwał w sprawie udzielania pełnomocnictw Zarządowi do zaciągania zobowiązań finansowych i majątkowych.
§ 19
- W Walnym Zgromadzeniu udział biorą:
- z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni
- z głosem doradczym członkowie wspierający, członkowie honorowi i osoby zaproszone.
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, do 31 marca.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia członków pisemnie, co najmniej 14 dni przed terminem Zgromadzenia.
- W przypadku braku quorum do odbycia Walnego Zgromadzenia zarząd Stowarzyszenia wyznacza drugi termin nie wcześniej jednak niż po upływie piętnastu minut od pierwszego terminu.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia w drugim terminie zapadają zwykłą większością głosów osób obecnych uprawnionych do głosowania.
§ 20
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest:
- z inicjatywy zarządu Stowarzyszenia,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek, co najmniej 2/5 członków Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje zarząd Stowarzyszenia w terminie jednego miesiąca od daty złożenia żądania lub wniosku. Zgromadzenie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia członków pisemnie, co najmniej 14 dni przed terminem Zgromadzenia.
§ 21
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia w okresie między obradami Walnego Zgromadzenia i odpowiada za swoją pracę przed Walnym Zgromadzeniem.
- Do zakresu działania Zarządu należy:
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia oraz składanie sprawozdań ze swej działalności,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
- kierowanie całokształtem pracy Stowarzyszenia,
- opracowywanie i przedstawianie planów działania, planów finansowych, oraz przygotowanie sprawozdań z ich wykonania,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami i planem finansowym uchwalonym przez Walne Zgromadzenie,
- proponowanie wysokości składek członkowskich,
- terminowe zbieranie składek członkowskich i innych opłat, jak również egzekwowanie należności i regulowanie zobowiązań Stowarzyszenia,
- nadzorowanie prac etatowych pracowników Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwolnienia pracowników,
- podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych dla Walnego Zgromadzenia,
- podejmowania uchwał w sprawie wykreślania z listy członków Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnych Zgromadzeń Stowarzyszenia,
- prowadzenie rachunkowości i sprawozdawczości oraz niezbędnej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie dokumentacji organizacyjno-prawnej Stowarzyszenia.
§ 22
- Zarząd składa się z pięciu osób: prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i członka zarządu.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu.
§ 23
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu. Posiedzenia są protokołowane.
- Pracami Zarządu kieruje prezes, w razie jego nieobecności wiceprezes.
§ 24
Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, spośród których na pierwszym posiedzeniu wybierany jest przewodniczący, zastępca i sekretarz.
§ 25
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie i ocena całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności gospodarczej i finansowej,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań ze swej działalności oraz stawianie wniosków w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium.
Rozdział V
Oddziały terenowe
(skreślony)
§ 26
(skreślony)
Rozdział VI
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 27
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
§ 28
- Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- składki członkowskie,
- dochody z majątku ruchomego i nieruchomego,
- dochody z działalności gospodarczej,
- wpływy z działalności statutowej,
- darowizny, zapisy i dotacje
§ 29
- Dla ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia oraz udzielania pełnomocnictw wymagane jest współdziałanie i podpisy prezesa oraz skarbnika Stowarzyszenia lub innych członków zarządu.
- W zakresie wynikającym z działalności, określonej Statutem, Stowarzyszenie może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
Rozdział VII
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 30
Zmiany Statutu uchwala Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 31
Uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku podejmuje zwyczajne lub nadzwyczajne Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
§ 32
Uchwała w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia określa cel, na który zostanie przeznaczony majątek Stowarzyszenia.
§ 33
Likwidatorem Stowarzyszenia może zostać Zarząd lub osoba wybrana przez Walne Zgromadzenie.
Giżycko dn. 22-03-2003
Do góry